En dag på Ior


Bild på ett gosedjur som kikar in på förskolanBild pā barn som spelar spel.Bild på ett ljusbord med blommorBild på barn som leker med kulspel.Bild på åsnan Ior

07.30 Förskolan öppnar

Det är viktigt att barnen känner sig välkomna, uppmärksammade och trygga när de kommer till Ior, därför finns det alltid personal i hallen som tar sig tid för det enskilda barnet, tar emot och vinkar med barnet. Nu finns det också möjlighet för föräldrarna att prata med personal om dagen som kommer.

08.40 Morgonsamling

Det här är den enda gången på dagen som alla barn är samlade på Ior. Här får alla på Ior ett namn och ett ansikte. Det ger trygghet inför resten av dagen. Varje barn uppmärksammans på något sätt, och vi ser vilka som är här idag och vilka som är lediga eller sjuka. Beroende på vem som håller i samlingen händer det olika saker – det kan vara sång och musik, ramsor, sagor, rörelselekar/sånger eller matematik!

Under tiden samlingen hålls dukas det fram till frukost. Varje dag hjälper ett av de äldre barnen till med dukning och hämtning av maten. När allt är klart presenterar matvärden inför alla på samlingen vad som bjuds idag. Här tränas ansvar, att våga vara i centrum och även matematik när antal räknas och dukas.

09.00 Frukost serveras

När vi äter finns det möjlighet till prat, att träna på att både berätta och att lyssna. Barn som är blyga vågar vara i centrum nu. Vi har som mål att varje barn ska lära sig själv och vi uppmuntrar deras vilja att försöka själva. Vi tränar bordsskick, äta med bestick, be artigt, skicka och säga varsågod. Vi försöker också göra måltiden till en lugn och trevlig upplevelse där ingen stress behövs. Genom att sitta vid bordet cirka en halvtimme tränar vi på att äta lugnt och vänta på varandra. Efter frukosten, under tiden som personal sköljer disk och dukar undan finns tid till fri lek. Nu finns det möjlighet för barn i olika åldrar att leka tillsammans. Det kan vara rollek, bygglek, pussel, rita och sitta och prata.

10.00 Pedagogisk verksamhet

Varje förmiddag arbetar vi i åldersindelade grupper. Detta för att kunna möta varje barn på dess egen nivå och ställa det inför utmaningar som passar just dess ålder och utvecklingsnivå. Ettåringen som håller på att upptäcka världen måste få tid och ro att göra detta och femåringen som håller på att erövra världen måste ges möjlighet till detta. Vi vill att barnen ska få en verksamhet som lyfter dom och gör deras utveckling och lärande till en lustfylld upplevelse, fylld av glädje, värme och skratt.

11.00 Fruktstund och sovvila

Sovvilan är för de yngre barnen. Barnen sover i vagn utomhus, vi har märkt att de sover bättre och att de håller sig friskare. Varje barn har sina egna små sovrutiner – nappar, gosedjur, gosefilt etc. Vissa vill bli gungade i vagnen medan andra vill vara i fred. Under sovvilan finns det alltid en vuxen i närheten.

12.30 Samling före maten

Barnen som har sovit har nu en lugn vakna upp stund. De barn som inte sover har innan-maten-samling och på den här samlingen kan det hända många olika saker – sagor i olika former (ritsagor, muntliga sagor, gemensamma fantasisagor, flanosagor), sagolek, lekar, ramsor, dans, rytmik, sång etc. Vad som helst kan hända! Genom detta tränar vi språket, lyssnandet, samspel, hänsyn, respekt, turtagande naturvetenskapliga experiment och rörelse.

13.00 Lunch serveras

ca 13.45 Läsvila

Barnen är uppdelade i fyra grupper där de äldsta läser kapitelböcker och de yngsta blandar lek, blöjbyte och enkla bilderböcker. Under läsvilan kan de tre äldsta åldersgrupperna vila en stund på medhavd kudde.. Barnen stimulerar sin språkförmåga, de utvecklar sitt ord- och begreppsförråd och de får genom litteratur möjlighet att identifiera sig med olika känslor, personer och händelser. Efteråt ges tillfälle för samtal kring vad man läst.

14.30 Fri lek

På eftermiddagen leker barnen gemensamt utomhus eller inomhus. De minsta barnen håller för det mesta till i en lite lugnare del av lokalerna.

15.30 Gnag

Nu serveras det frukt!

17.30 Förskolan stänger